Sprzedaż produktów na rynku niemieckim – jak się do tego zabrać?
Niemcy to naturalny kierunek dla wielu polskich firm, które pragną rozszerzyć swoją działalność i spróbować walki na rynkach europejskich. Nasz sąsiad zapewnia korzystne warunki do prowadzenia biznesu. Jest to także szansa na dotarcie do ogromnej rzeszy nowych klientów, których decyzje zakupowe mogą przełożyć się na znaczny wzrost wartości firmy. Żeby tak się jednak stało, konieczne jest podjęcie kilku kluczowych decyzji.
Pomijając oczywiste kwestie prawne, wejście na rynek niemiecki ze swoim produktem to zadanie trudne, choć z pewnością warte zrealizowania. Zmagać musimy się ze sporą konkurencją, zarówno ze strony firm niemiecki, jak i polskich oraz z wielu innych krajów. Wszystko to sprawia, że tak ogromną wagę należy przykładać do działań promocyjnych, a także odpowiedniego planowania, dzięki któremu będziemy w stanie szybko zaznaczyć swoją obecność na rynku niemieckim, a także zdobyć na nim korzystną pozycję.
Przygotowanie oferty
Nie ma co ukrywać, sprzedaż produktów na rynku niemieckim jest narażona na wiele zagrożeń, które jednak często wynikają z niewłaściwego podejścia do tematu. Kluczowym aspektem okaże się odpowiednie przygotowanie i zareklamowanie swojej oferty. Częstym, błędem popełnianym przez wiele młodych firm, jest przenoszenie wszelkich działań promocyjnych z rynku polskiego na niemiecki. Jak pokazuje rzeczywistość, każdy rynek jest inny, toteż nasze działania muszą być dostosowane do jego specyfiki.
Pamiętać należy, że swoją ofertę kierujemy do klienta niemieckiego. Niezbędna okaże się więc dokładna analiza – zarówno samego rynku i konkurencji, jak i grupy docelowej. W ten sposób dowiemy się, co jest ważne dla naszych nowych odbiorców, a także, jak możemy przekonać ich do siebie. Wszystko to pozwoli również na odpowiednie dostosowanie oferty.
Działania reklamowe w Internecie
Pierwsze chwile na nowym rynku dla wielu firm okazują się kluczowe. Przygotowanie oferty oraz uruchomienie oferty nie wystarczy, by osiągnąć sukces. Za wszelką cenę musimy dać o sobie znać i dotrzeć do jak najszerszej grupy potencjalnych odbiorców. To oczywiście umożliwi nam reklama. Warto w tym względzie postawić na Internet.
Dlaczego? Ponieważ sieć tworzy doskonałą szansę dla firm na promocję za stosunkowo niewielkie pieniądze (dużo niższe, niż w przypadku reklamy tradycyjnej). Co więcej, reklama w Internecie gwarantuje nam szybkie i konkretne efekty w postaci większej rozpoznawalności firmy na rynku niemieckim, a także wzrostu sprzedaży oferowanych produktów.
Oczywiście otwartym pozostaje pytanie, co zrobić, aby taki sukces osiągnąć. Wskazać musimy na kilka kluczowych kwestii, których po żadnym pozorem nie należy pomijać.
- Strona internetowa
- Pozycjonowanie
- Promocja w portalach społecznościowych
- Content marketing
- Treści sponsorowane
Strona internetowa dla zwiększenia sprzedaży
Przed rozpoczęciem sprzedaży na rynku niemieckim powinniśmy dysponować już niemieckojęzyczną wersją strony internetowej, dzięki której będziemy w stanie sprawnie komunikować się z naszymi nowymi klientami. Musi ona zostać przygotowana od podstaw – nie może być to zwykłe tłumaczenie treści zawartych w serwisie polskim. Należy jeszcze raz podkreślić, że każdy rynek jest inny, toteż potrzeby i wymagania klientów również są inne. Strona www, a także publikowane na niej treści, powinny więc uwzględniać specyfikę grupy docelowej.
To samo tyczy się pozycjonowania. Jest ono kluczowe, jeśli zależy nam na tym, aby strona internetowa pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania niemieckiej wersji Google. Żeby jednak tak się stało, należy przeprowadzić działania pozycjonerskie nastawione właśnie na ten rynek. Wersja polska w żaden sposób nam tu nie pomoże.
Jak już wspomnieliśmy, wszystkie treści muszą być tworzone w języku niemieckim. Należy zwrócić uwagę także na przeprowadzenie badania słów kluczowych (Keword Research) w oparciu o analizę rynku niemieckiego i naszej konkurencji. W ramach pozycjonowania nie możemy zapomnieć także o link buildingu – powinien obejmować on niemieckie strony internetowe wyróżniające się wysokim rankingiem.
W uzyskaniu szybkich efektów pomóc nam mogą treści sponsorowane, z których skorzystamy w ramach reklamy PPC.
Budowa pozycji na rynku niemieckim
Rozpoczęcie sprzedaży w Niemczech nie powinno polegać wyłącznie na przygotowaniu atrakcyjnej oferty i uruchomieniu strony internetowej, która będzie w odpowiedni sposób pozycjonowania. Polskie firmy powinny dążyć do tego, aby na stałe znalazły się w świadomości klienta niemieckiego i były kojarzone pozytywnie.
Pomóc nam w tym może content marketing, czyli promocja treścią, która okaże się atrakcyjna pod względem merytorycznym. Jest to główny sposób na zdobycie pozycji eksperta na rynku. W jaki sposób marketing treści powinien być realizowany?
Konieczne będzie oczywiście przygotowanie wartościowych treści. Nie powinny mieć one jednak charakteru reklamowego. Należy skupić się na atrakcyjnym temacie, który z jakiegoś powodu okaże się dla odbiorców przydatny. Dzięki temu treść będzie dobrze się klikać, co oczywiście pozwoli na zwiększenie ruchu na stornie internetowej. Będzie ona również przekazywana między czytelnikami – linki publikowane na stronach i forach też mają wpływ na ranking serwisu.
Oczywiście ważny jest nie tylko temat, ale i sposób jego przedstawienia. Warto postawić na ciekawe teksty, filmy, grafiki, a nawet konkursy, które ożywią naszych odbiorców. Gdzie dystrybuować takie treści? Przede wszystkim na blogu firmowym, ale również na stronach branżowych. Niezwykle przydatne będą również portale społecznościowe. Zapewniają one bowiem dostęp do ogromnej rzeszy potencjalnych klientów, których możemy przekonać do siebie.