Reklama firmy w Niemczech
Rynek niemiecki jest dla polskich firm niezwykle atrakcyjny. Otwiera on dostęp do ogromnej liczby potencjalnych klientów, którzy żyją w Niemczech albo w jednym z krajów niemieckojęzycznych. Żeby jednak do nich dotrzeć, konieczne są przemyślane działania marketingowe.
Od razu na wstępie możemy podkreślić, że prowadzenie biznesu u naszych zachodnich sąsiadów może okazać się niezwykle opłacalne. Panujące tam przepisy, a także zasady podatkowe w sposób znaczący sprzyjają przedsiębiorcom, także tym z naszego kraju.
Jeżeli zamierzamy rozszerzyć swoją ekspansję w tamte rejony, powinniśmy przede wszystkim zastanowić się nad grupą docelową. Celem podstawowym będzie oczywiście zbudowanie rozpoznawalności firmy, co łączy się z pozyskaniem nowych zamówień. Zanim więc zaczniemy się reklamować, stwórzmy plan, w którym wskażemy, czy chcemy dotrzeć do polonii, młodych kobiet, mężczyzn czy może jeszcze innej grupy docelowej.
Jak reklamować firmę? Zacznijmy od początku
Nie ulega wątpliwości, że głównym kanałem komunikacyjnym wykorzystywanym przez nas w ramach działań promocyjnych będzie Internet. Wszelkie badania pokazują, że to właśnie sieć jest w Niemczech teraźniejszością i przyszłością. Już ponad 25% rynku e-commerce w Europie tworzy handel elektroniczny przeprowadzany właśnie w tym kraju. Samo to pokazuje, że skorzystać możemy z ogromnego wręcz potencjału.
Jeżeli zależy nam na pojawieniu się na rynku, powinniśmy postarać się o przygotowanie niemieckiej wersji firmowej strony internetowej. Będzie to podstawa naszych działań marketingowych. Bez niej trudno nam będzie dotrzeć do tamtejszych klientów, chyba że skupiamy się wyłącznie na naszych rodakach, którzy żyją w Niemczech.
Pozycjonowanie SEO strony
Podstawowa działalność reklamowa w Internecie prezentuje się bardzo podobnie, jak w naszym kraju. Warto pamiętać przede wszystkim o wynikach organicznych, których zdobycie będzie możliwe bez inwestowania poważnych kosztów.
Skupić należy się na wyglądzie i budowie strony firmowej. Powinna zostać ona odpowiednio opisana, wszystkie metadane muszą być wypełnione, to samo tyczy się grafik. Należy wykonać badanie słów kluczowych (Keywords Research), dzięki któremu określimy frazy, pod jakie nasza strona będzie pozycjonowana. Warto w tym miejscu obserwować konkurencję i sprawdzić, w przypadku jakich fraz możemy z nimi rywalizować. Jeśli baza słów kluczowych zostanie stworzona, należy je umieścić w treści witryny, a także wszelkich treściach publikowanych na zewnątrz, które będą zawiera linki odsyłające do naszej strony.
Reklama lokalna
W Niemczech, podobnie jak w naszym kraju, ogromne znaczenie ma marketing lokalny, kierowany do osób, które są w stanie dotrzeć do siedziby naszej firmy. W dotarciu do nich pomocna okaże się wizytówka internetowa przygotowana przy użyciu narzędzia Google Moja Firma, a także umieszczenie danych na mapie dzięki Google Maps.
Do tego wszystkiego warto dodać wpisy w niemieckich katalogach firm, dzięki którym zostaniemy szybciej zauważeni przez potencjalnych klientów. Jednym z najpopularniejszych katalogów jest Gelbe Seiten.
Działalność na portalach społecznościowych
Ich rola na niemieckim rynku rośnie z roku na rok, dlatego pod żadnym pozorem nie powinniśmy ich bagatelizować. Warto skupić się przede wszystkim na Facebooku, który jest tam szczególnie popularny.
Jest to doskonały kanał marketingowy, za sprawą którego jesteśmy w stanie dotrzeć nie tylko do Polaków żyjących na Zachodzie, ale również do klientów niemieckich i niemieckojęzycznych. Poza Facebookiem, popularny jest tam Twitter oraz Instagram. Warto rozważyć również działalność w serwisie YouTube. Wszystko to stać się może elementem content marketingu, skupionym na dostarczaniu atrakcyjnych i przydatnych treści, niekoniecznie o profilu reklamowych. Dzięki nim budujemy niezbędny prestiż firmy.
Reklama płatna – Pay Per Click
Nie da się ukryć, że zamierzony efekt osiągniemy najszybciej inwestując odpowiednie środki (które i tak będą znacznie niższe w porównaniu z reklamą w tradycyjnych mediach, tj. w prasie, radiu i telewizji).
W przypadku Internetu, skupić powinniśmy się między innymi na kampaniach reklamowych w Google ADS AdWords, które polegają na wykupowaniu sponsorowanych linków w wynikach wyszukiwania. Tego typu narzędzia pozwalają nam dotrzeć do ściśle określonej grupy odbiorców, co z pewnością działa na naszą korzyść. Podobnie ma się sprawa z reklamami w serwisie Facebook. Do swojej dyspozycji otrzymujemy niezwykle rozbudowany system, zapewniający nam swobodę działania.