Jakie towary i usługi polska eksportuje do Niemiec?
Eksport za granicę staje się w Polsce coraz popularniejszy. Nie ma nic dziwnego w tym, że najwięcej towarów eksportujemy do krajów Unii Europejskiej. Skoro tak, jasne jest, że największym rynkiem zbytu polskich produktów są Niemcy. Jakie towary polscy przedsiębiorcy eksportują do kraju naszych zachodnich sąsiadów?
Jak wygląda eksport polskich towarów do Niemiec?
Wedle danych zebranych przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, a pochodzą one z końcówki ubiegłego roku, towary do Niemiec eksportuje już przeszło czterdzieści tysięcy polskich firm. Mnóstwo jest też eksportowanych produktów, ponieważ jest to grupa ponad sześciu tysięcy towarów. Sama wartość eksportu przekracza natomiast 50 mld euro.
W jakich branżach jest najlepiej? Eksportowane towary są akurat bardzo różne. Nie da się ukryć, że na sile zyskuje rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego, co zresztą jest spowodowane transformacją gospodarki i niemieckich miast.
Mocno perspektywicznymi sektorami współpracy pomiędzy Polską i Niemcami są natomiast usługi IT, bio-żywność, bio-technologie, akcesoria samochodowe, meble, kosmetyki, gry komputerowe czy e-mobilność.
Według publicznie dostępnych danych, w 2016 roku niemiecki rynek odbierał ponad 1/4 polskiego eksportu (27 proc.). Zwiększenie eksportu do Niemiec o 3 proc. pozwoliło osiągnąć wartość 50 mld euro. Warto odnotować także, jak wartość takiego eksportu zwiększała się na przestrzeni lat. Jeszcze w 2011 roku było to „zaledwie” 35,6 mld euro. Po pięciu latach wartość ta osiągnęła 50 mld euro.
Polskie meble towarem premium dla Niemców
Nie brak produkowanych w Polsce towarów, które niemal w całości trafiają na eksport. Doskonałym tego przykładem są meble. Szacuje się, że już nawet 90% wyprodukowanych w Polsce mebli, jest sprzedawanych w innych krajach. Szczególnie polskie meble pokochali sobie Niemcy, którzy cenią je za solidne wykonanie, niskie ceny, a przy tym również estetyczne wykończenie.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017 roku, z Polski do Niemiec trafiły meble warte blisko półtora miliarda euro. W odniesieniu do całego eksportu polskich mebli daje to ponad 1/3 (36,6 proc.), a wynik ten jest coraz lepszy i wydaje się, że może zostać poprawiony.
Wprawdzie nie wszystkie polskie meble zostają na niemieckim rynku. Zdarza się, że niemieckie firmy kupują je na reeksport, wysyłając zakupione meble do innych państw świata. Mimo wszystko, z punktu widzenia polskich producentów, niemiecki rynek jest bardzo chłonny i szukając w branży rynku zbytu poza naszym krajem, w pierwszej kolejności wzrok skierować trzeba za Odrę.
Polscy usługodawcy w Niemczech
Nie sposób nie zauważyć, że za zachodnią granicą coraz lepiej radzą sobie także polskie firmy usługowe. Jedne z nich z niemieckimi zleceniodawcami współpracują na zasadzie umowy, inne natomiast decydują się na założenie własnej filii. Niekiedy są to oczywiście Polacy na stałe mieszkający w Niemczech. Warto podkreślić, że o ile jeszcze trzy lata temu 95,7 proc. polskich przedsiębiorców było zadowolonych z tego, że za miejsce lokalizacji firmy wybrało Niemcy, o tyle przed rokiem było to pełne 100 proc. Nie bierze się to oczywiście z niczego. Trzeba pamiętać, że warunki do prowadzenia biznesu, a więc i firm usługowych, w Niemczech są nieporównywalnie lepsze aniżeli ma to miejsce w Polsce.
Wyjście na nowy rynek, szczególnie tak szeroki, bo Niemcy zamieszkiwane są przecież przez ponad 82 mln ludzi, daje szansę na zdobycie nowych klientów, a w konsekwencji również i znaczne zwiększenie zysków z prowadzonej działalności. Aż 47 proc. firm deklaruje, że powodem ich wejścia na rynek niemiecki był właśnie dostęp do nowych klientów.
Z kolei ponad 34 proc. chciało zwyczajnie zwiększyć skalę działania. Jedna na pięć polskich firm, które odważyły się na ekspansję rynku naszych zachodnich sąsiadów, zauważa, że jest to również szansa na pozyskanie nowych kompetencji.
Atrakcyjny rynek niemiecki
Zainteresowaniu rynkiem niemieckim sprzyja też dobra kondycja tamtejszej gospodarki, jak i zadowalające perspektywy jej rozwoju. Większość respondentów wszelkich badań stan niemieckiej gospodarski ocenia jako bardzo dobry lub dobry. Rzadko zdarzają się głosy niezadowolenia, które podkreślają, że nie jest to dobry rynek do prowadzenia firmy usługowej.
Za co więc cenią sobie Polacy prowadzenie firmy w Niemczech?
Między innymi za wysoką jakość infrastruktury transportowej, komunikacyjnej, IT i energetycznej (88,6 proc.). Wysoko ocenione zostały też: dyscyplina płatnicza kontrahentów (82,9 proc.), przewidywalność polityki gospodarczej (75,7 proc.) i podejście administracji publicznej do obsługi przedsiębiorców (60 proc.).
Zadowalające jest również to, że większość ankietowanych prowadząc firmy w Niemczech, nie narzeka na swoją sytuację finansową. Wprawdzie nieco mniej niż 1/5 ocenia ją jako bardzo dobrą, ale połowa jako dobrą. Blisko połowa (45,7 proc.) wskazuje też, że jej obroty w stosunku do poprzedniego roku będą większe, a 42,9 proc. twierdzi, że nie ulegną one zmianie.
W sytuacji, kiedy to polski usługodawca tylko pracuje na zlecenie niemieckiego kontrahenta, co określamy mianem eksportu usług, warto pomyśleć też o reklamie na tamtejszym rynku. W innym wypadku firmy niemieckie, które szukają wykonawcy, mogą nie dotrzeć do polskiego przedsiębiorcy, który z ich punktu widzenia jest niezwykle łakomym kąskiem. Po pierwsze dlatego, że jest tańszy niż niemieccy podwykonawcy. Jednak Niemcy (i nie tylko) cenią sobie także wysoką jakość polskich usługodawców oraz ich profesjonalne podejście do wykonywanej pracy.