Jak wejść na rynek niemiecki?
Według badań, Polska znajduje się w pierwszej dziesiątce partnerów biznesowych Niemiec. Jest to potencjał, z którego warto skorzystać. Konieczna jest jednak odpowiednia strategia, która pozwoli nam nie tylko wejść na rynek niemiecki, ale również zdobyć na nim silną pozycję.
Nie jest to oczywiście zadane proste, jednak naprawdę warto się go podjąć. Dlaczego? Pod uwagę warto wziąć chociażby fakt, iż w Niemczech żyje ponad 80 milionów osób, z czego blisko 90% z nich to czynni użytkownicy Internetu. Co ważne, niemiecki konsument jest niezwykle otwarty na producentów zagranicznych, także z naszego kraju. Co więc należy zrobić po podjęciu decyzji o wejściu na tamtejszy rynek?
-
Istotna decyzja
Jak wiadomo, w Niemczech żyje spora grupa naszych obywateli, do których próbują trafić niektóre polskie firmy. Skupienie się wyłącznie na nich może działać na naszą korzyść, gdyż gwarantuje to mniejszą konkurencję. Jest to również doskonała okazja do tego, aby zaoferować klientom konkretny, spersonalizowany produkt.
Oczywiście nie jest to jedyna opcja wyboru. Wiele polskich firm decyduje się bowiem zaatakować cały rynek niemiecki, a także innych krajów niemieckojęzycznych (m.in. Szwajcarii, Austrii etc.). Mowa tu przede wszystkim o firmach transportowych, a także produkujących urządzenia mechaniczne i elektryczne, chemię oraz proponujące wyroby szlachetne i nieszlachetne.
-
Skuteczne planowanie
Opracowując strategię przy wejściu na rynek niemiecki, musimy wyzbyć się chęci przełożenia wszelkich działań z krajowego podwórka. Strategia, która odnosi sukces w Polsce niekoniecznie okaże się trafiona poza jej granicami.
Na wstępie należy więc przeprowadzić kompleksową analizę rynku, a także konkurentów, z którymi zamierzamy rywalizować. Ogromne znaczenie mają także kwestie związane ze specyfiką tamtejszego konsumenta.
Jak już wspominaliśmy, Niemcy to kraj bardzo zinformatyzowany, dlatego też działaniem obowiązkowym wydaje się być odpowiednie wykorzystanie Internetu. Bez tego nie możemy liczyć na większe sukcesy.
-
Działanie długofalowe
Jednym z największych błędów, jaki możemy popełnić decydując się na ekspansję na rynek niemiecki, jest nastawienie się na szybki efekt w postaci zdobycia silnej pozycji, a także dużego zainteresowania odbiorców.
Tego typu działania przypominają jednak bardziej maraton aniżeli sprint, dlatego nie powinniśmy decydować się na żadne pochopne decyzje, które będą wyróżniały się sporym pierwiastkiem przypadkowości. Nic nie stanie się z dnia na dzień, nawet w przypadku produktów, w przypadku których istnieje niewielka bariera wejścia.
Wszystko to sprawia, że w każdym przypadku proces wejścia na rynek powinniśmy podzielić na kilka etapów. Najpierw postaramy się o zbudowanie świadomości marki i przekonanie klientów o jakości naszych usług lub produktów, a następnie skupimy się na rozszerzeniu działalności, a także wykorzystaniu wszystkich dostępnych kanałów komunikacyjnych.
-
Marketing, marketing i jeszcze raz marketing
Nie ma co ukrywać, najważniejsze podczas wprowadzania marki na nowy rynek będą działania marketingowe.
Zdecydować możemy się na promocję opartą na metodach tradycyjnych, jednak pamiętać musimy o ich bardzo wysokich kosztach. Znacznie większe pole manewru oferuje nam wspominany już wielokrotnie Internet. To właśnie za jego pośrednictwem będziemy w stanie dotrzeć do świadomości klientów niemieckich.
Wszelkie starania należy rozpocząć oczywiście od przygotowania niemieckojęzycznej wersji strony firmowej. Stanie się ona podstawowym narzędziem komunikacyjnym z przyszłymi klientami, dlatego też musimy zwrócić szczególną uwagę na poprawność językową i gramatyczną wszystkich znajdujących się na nich treści.
Opisy produktów, sekcja kontaktowa, oferta, cennik – wszystko to należy przygotować z pełną dbałością o najmniejsze detale. W ten sposób zdobędziemy zaufanie odbiorców. Oczywiście nie możemy zapominać również o tamtejszej wersji wyszukiwarki Google. Podobnie jak w naszym kraju, odgrywa ona kluczową rolę w przypadku sprzedaży internetowej. Biorąc pod uwagę poziom zinformatyzowania niemieckiego społeczeństwa, można stwierdzić, iż jest ona jeszcze ważniejsza niż u nas.
Jeżeli zależy nam na szybkich efektach początkowych, powinniśmy rozważyć przeprowadzenie płatnych kampanii PPC (Pay Per Click), które związane są miedzy innymi z narzędziem Google Ads – AdWords. Co ważne, w Niemczech ogromne znaczenie mają również portale społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter i Instagram. Nie powinniśmy więc ich pomijać. Do tego wszystkiego należy dołożyć sprawnie przeprowadzony content marketing, oparty na treściach tworzonych w języku niemieckim. Warto do tego zaangażować specjalnego copywritera, który jest zaznajomiony w temacie.