Dlaczego polskie firmy powinny wchodzić na rynek niemiecki?
Bliskość geograficzna Niemiec sprawia, że tamtejszy rynek jawi się polskim przedsiębiorcom jako naturalny kierunek zagranicznej ekspansji. To właściwe podejście, które odpowiednio zrealizowane może przynieść wymierne rezultaty. Dlaczego polskie firmy powinny wchodzić na rynek niemiecki?
Atrakcyjny rynek zbytu
Duży rynek zbytu, liczący ponad 83 miliony konsumentów, to główny powód, dla którego warto wejść z biznesem na rynek niemiecki. Niemieckie społeczeństwo chętnie nabywa towary i korzysta z różnych usług, a przy tym dysponuje znacznie wyższą siłą nabywczą niż polskie społeczeństwo. Co to w praktyce oznacza? Że po prostu stać je na więcej. Chociaż niemieckie gospodarstwa przeznaczają znaczną część swoich dochodów na pokrycie wyższych kosztów życia, wciąż stać je na przyjemności.
Niemieccy konsumenci poszukują wysokiej jakości produktów i usług świadczonych na najwyższym poziomie. Konkurowanie wyłącznie ceną w tym wypadku się nie sprawdza. Jeśli towar nie spełnia ich standardów, po prostu rezygnują z jego zakupu. Ponadto cenią sobie dbałość o szczegóły i wysoki poziom obsługi klienta.
Spełnienie oczekiwań niemieckich konsumentów wcale nie jest łatwe. Dlatego jeśli firmie uda się sprostać temu zadaniu, może ona rozpocząć ekspansję także na inne rynki. Wejście na rynek niemiecki to doskonały test dla polskich firm, który pozwala sprawdzić, czy są gotowe rozszerzyć swoją działalność poza granice kraju.
Wielkość niemieckiego rynku zbytu i zasobność portfeli naszych zachodnich sąsiadów to niejedyne czynniki, które przyciągają polskie firmy. Możliwość uzyskania o wiele wyższych marży niż w Polsce to kolejny powód. Przedsiębiorcy z Polski doceniają także większą dojrzałość i stabilność niemieckiego rynku w porównaniu z rodzimym, a także wysoką kulturę pracy.
E-commerce w natarciu
Niemieckie społeczeństwo coraz chętniej robi zakupy przez Internet. Dynamiczny rozwój e-commerce w Niemczech to szansa także dla polskich przedsiębiorstw. Niemieccy klienci kupują bowiem w sieci nie tylko wytwory rodzimych producentów, ale i chętnie sięgają po towary z zagranicznych e-sklepów. Polskie firmy mogą więc z powodzeniem sprzedawać swoje produkty niemieckim konsumentów bez konieczności przenoszenia działalności za Odrę.
Taka strategia pozwala osiągnąć przewagę konkurencyjną. Umożliwia bowiem czerpanie wyższych zysków przy zachowaniu kosztów pracy na niezmienionym poziomie. Żeby odnieść sukces w e-commerce w Niemczech, należy odpowiednio wypromować stronę internetową. Zadanie to warto powierzyć specjalistom z zakresu pozycjonowania.
Pozycjonowanie obejmuje szereg działań, których celem jest osiągnięcie przez stronę www jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Pozwala to zwiększyć widoczność serwisu wśród potencjalnych klientów i sprzyja wzrostowi sprzedaży. To zaś przekłada się na wyższe zyski.
W przypadku pozycjonowania strony www na rynku niemieckim warto zwrócić szczególną uwagę na opisy produktów. To właśnie na ich podstawie klienci z Niemiec podejmują swoje decyzje zakupowe. Jeśli informacje o towarze będą niekompletne, wybiorą lepiej opisany wyrób konkurencji.
Dostęp do rynków pokrewnych
Decydując się niemieckojęzyczną stronę www, polskie przedsiębiorstwo może oferować swoje produkty lub usługi nie tylko Niemcom, ale także mówiącym po niemiecku Szwajcarom i Austriakom. Chociaż pewne różnice językowe pomiędzy poszczególnymi nacjami występują, obywatele tych państw bez trudu zrozumieją treści publikowane na stronie internetowej.
Bliskość geograficzna
Wspomniana wcześniej bliskość geograficzna to kolejny powód, dla którego warto wejść na rynek niemiecki. Dzięki bezpośredniemu sąsiedztwu transport towarów nie nastręcza większych trudności logistycznych, a jego koszty są względnie niskie.
Bliskość geograficzna oraz dobrze rozwinięta sieć dróg i autostrad łącząca oba kraje pozwalają zapewnić tak ważną w prowadzeniu biznesu w Niemczech terminowość dostaw. Co więcej, bliskie sąsiedztwo ułatwia uczestnictwo w targach i wydarzeniach branżowych organizowanych za Odrą, na których polskie przedsiębiorstwa mogą zdobywać klientów.
Bliskość kulturowa
Chociaż polskie firmy działające w Niemczech bez trudu mogłyby wskazać różnice kulturowe w sposobie prowadzenia biznesów, oba kraje są sobie wciąż na tyle bliskie, że porozumienie się w kluczowych kwestiach nie powinno stanowić problemu. Oczywiście nie oznacza to, że do rozmów nie należy przygotowywać się w ogóle. Wręcz przeciwnie. Warto poznać różnice kulturowe, by uniknąć biznesowego faux pas.
Główne wyzwania i przykłady dobrych praktyk
Chociaż, jak zostało wspomniane, dla wielu polskich firm Niemcy są naturalnym kierunkiem zagranicznej ekspansji, nie należy zapominać, że jest to rynek wymagający. Nasycenie towarami i wyjątkowo duża konkurencja między przedsiębiorstwami sprawia, że trudno na niego wejść. Co więcej, niemieccy konsumenci w swoich decyzjach zakupowych niejednokrotnie kierują się sentymentem narodowym, przez co częściej wybierają lokalne marki i regionalnych dostawców.
Podstawą sukcesu za Odrą jest wysokiej jakości oferta połączona z dobrą ceną. Spotyka się to z pozytywnym przyjęciem niemieckich konsumentów i pozwala wejść na rynek, jest jednak wystarczającym argumentem, by się na nim utrzymać. Dlatego trzeba stale poszukiwać nowych możliwości wzrostu oraz poszerzać jakość i zakres oferty.
Dobrym przykładem są polskie firmy meblarskie, które z powodzeniem odnajdują się na rynku niemieckim. Wysoka jakość produktów i obsługi posprzedażowej, atrakcyjne wzornictwo i szybkość reagowania na najnowsze trendy w designie to czynniki, które sprawiają, że przedsiębiorstwa z Polski produkujące meble odnoszą sukces w Niemczech.