Dlaczego niemiecka gospodarka wspiera polską?
Oparta na zaufaniu, ścisła współpraca gospodarcza pomiędzy Polską a Niemcami może przynieść wymierne rezultaty dla obydwu gospodarek. Nic więc dziwnego, że Niemcy chętnie wspierają rozwój gospodarczy Polski.
Wymiana handlowa przynosząca korzyści
Od lat 90. XX wieku współpraca pomiędzy Niemcami a Polską sukcesywnie się rozwija. Nasz kraj to drugi pod względem wielkości sąsiad Niemiec, a zarazem największy rynek zbytu wśród nowych państw członkowskich Unii Europejskiej. W efekcie Polska jest dla Niemiec kluczowym partnerem handlowym w Europie Środkowo-Wschodniej.
Potwierdzają to dane liczbowe. W 2019 roku Polska awansowała na szóste miejsce pod względem wielkości obrotów handlowych z Niemcami, wyprzedzając nie tylko Węgry, Czechy czy też Słowacja, ale i Wielką Brytanię oraz Rosję. To duży postęp, zwłaszcza w porównaniu do sytuacji z początków lat 90. XX wieku, kiedy to Polska zajmowała w tych statystykach 30 pozycję.
Polacy najchętniej kupują niemieckie samochody, maszyny i urządzenia, a także elektrotechnikę oraz wyroby chemiczne. Z kolei Niemcy najczęściej importują z Polski części i elementy wyposażenia pojazdów, artykuły spożywcze, sprzęt gospodarstwa domowego oraz meble.
Coraz większe inwestycje
Jednym z przejawów zacieśnienia się kontaktów gospodarczych Polski i Niemiec są wzajemne inwestycje bezpośrednie. Biorąc pod uwagę liczbę i wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych, to właśnie niemieckie przedsiębiorstwa inwestują w Polsce najwięcej. Znaczna część tych inwestycji lokowana jest w przemysł samochodowy oraz outsourcing procesów biznesowych (zwłaszcza w branży informatycznej).
Niemieckie firmy postrzegają Polskę jako jedno z najbardziej atrakcyjnych miejsc lokalizacji biznesu w Europie Środkowo-Wschodniej. Naszym atutem jest przede wszystkim członkostwo w Unii Europejskiej, a co za tym idzie dostęp do znacznych funduszy wspierających, które zwiększają możliwości rozwoju różnych sektorów gospodarki.
Nie bez znaczenia jest także duży, dynamiczny rynek wewnętrzny, liczący prawie 38 milionów osób. To doskonałe miejsce zbytu dla niemieckich towarów i usług, zwłaszcza że polskie społeczeństwo staje się coraz bogatsze. Istotne znaczenie ma również bliskość geograficzna Polski oraz jej położenie – w naszym kraju krzyżuje się wiele tras eksportowych. Niemcy doceniają także dobrze rozwiniętą sieć lokalnych dostawców i coraz lepszy stan infrastruktury drogowej w naszym kraju.
Niemieckie przedsiębiorstwa zwracają również uwagę na niższe koszty pracy w Polsce, co pozwala na redukcję kosztów działalności. O atrakcyjności inwestycyjnej Polski przesądzają także czynniki pozapłacowe, takie jak dostęp do wykwalifikowanej siły roboczej (wysoka jakość kapitału ludzkiego) oraz szacunek do pracy, który wyraża się m.in. lojalnością wobec pracodawcy oraz niską skłonnością do strajków. Na podkreślenie zasługuje również wysoki odsetek pracowników ze znajomością języka angielskiego i niemieckiego.
Co ważne, także i polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej otwierają swoje filie w Niemczech, tworząc miejsca pracy i oferując wiele produktów i usług. Wartość polskich inwestycji za Odrą z roku na rok jest coraz większa. Polskie firmy najczęściej inwestują w branżę paliwową, chemiczną i informatyczną oraz sektor handlu i usług.
Atrakcyjny rynek zbytu to główny czynnik, który zachęca polskich przedsiębiorców do zakładania firm w Niemczech. Choć niemieccy konsumenci stawiają wysokie wymagania wobec oferowanych produktów i usług, wielu firmom z Polski udaje się zaskarbić ich zaufanie. W ten sposób zyskują lojalnych klientów, którzy są gotowi płacić więcej za jakościowy produkt.
Ścisła współpraca transgraniczna
W stosunkach niemiecko-polskich ważną rolę odgrywa również współpraca regionalna i przygraniczna. Za jej koordynację odpowiedzialna jest Polsko-Niemiecka Komisja Międzyrządowa, w której obradach biorą udział niemieckie landy i polskie województwa.
Kontakty transgraniczne zacieśniają również liczne bilateralne gremia specjalistyczne, które m.in. wspólnie planują szlaki komunikacyjne, ruch drogowy i transport towarów, zajmują się ochroną środowiska oraz opracowują wszelkie kwestie związane ze wspólną rzeką graniczną – Odrą.
Do pogłębienia się współpracy transgranicznej i handlowej między Polską i Niemcami przyczyniło się przystąpienie naszego kraju do Układu z Schengen. Pozwoliło to m.in. na zniesienie kontroli paszportowej na polsko-niemieckiej granicy i ułatwiło nie tylko przepływ ludności, ale i towarów i usług.
Współpraca gospodarcza motorem napędowym rozwoju
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, a następnie do wspomnianego Układu z Schengen, dodatkowo zacieśniło współpracę gospodarczą pomiędzy krajami. Potencjał ekonomiczny naszego kraju stale rośnie, co Niemcy zdają się dostrzegać. Widzą oni w Polsce nie tylko atrakcyjny rynek zbytu dla swoich towarów i usług, ale także dobre miejsce do prowadzenia działalności gospodarczej, na co wpływ ma nie tylko bliskość geograficzna oraz kulturowa, ale i dostęp do względnie taniej, wykwalifikowanej siły roboczej.
Pogłębienie niemiecko-polskiej współpracy gospodarczej to dla obydwu państw szansa na stworzenie nowych źródeł wzrostu i wzmocnienia konkurencyjności ekonomicznej. Kraje potrzebują wzajemnego wsparcia nie tylko, by się rozwijać, ale i forsować korzystne ustawodawstwo w UE. Niektóre zmiany są konieczne, by Wspólnota mogła z powodzeniem rywalizować z takimi potęgami gospodarczymi jak USA czy też Chiny.
Polska w oczach niemieckich inwestorów to stabilny rynek z dobrymi perspektywami. Nasz kraj bardzo dobrze radzi sobie z nadrabianiem zaległości ekonomicznych wobec rozwiniętych gospodarek Europy Zachodniej, co jest zasługą nie tylko wdrożenia odpowiedniego ustawodawstwa, ale i przedsiębiorczości.