Niemcy – kampanie AdWords czy pozycjonowanie SEO?
Niemcy to państwo, gdzie przebywa wielu naszych rodaków, którzy wyjechali tam do pracy. Otóż Polacy są najliczniejszą grupą obcokrajowców z Unii Europejskiej i według danych z ubiegłego roku przebywa ich tam ponad 780 tysięcy. Są wśród nich tacy, którzy zdecydowali się otworzyć własne biznesy. Tu pojawia się kwestia marketingu ich firm za pośrednictwem sieci. Która forma jest lepsza – kampanie Google Ads czy pozycjonowanie?
Jak wygląda pozycjonowanie stron w Niemczech?
Pozycjonowanie SEO (z ang. Search Engine Optimization) to jedna z najchętniej wybieranych, a przy tym również i najskuteczniejszych form reklamy w sieci. Obejmuje ona nie tylko działania marketingowe, ale także kompleksowe zabiegi techniczne. Cel pozycjonowania stron na rynek niemiecki, nie różni się wiele od tego, do czego dąży się, pozycjonując strony w polskim Internecie. Otóż dzięki takim zabiegom strona internetowa zyska wysoką pozycję w wyszukiwarce, marka będzie bardziej rozpoznawalna, firma zdobędzie pozycję lidera branży, a to wszystko przełoży się na większe zyski, co jest celem każdej kolejnej firmy działającej na rynku niemieckim i nie tylko.
Pozycjonowanie stron w niemieckim Internecie rozpoczyna się od audytu takiej witryny. Niezbędna jest optymalizacja strony internetowej, zwracając uwagę na jej kod, treści oraz grafiki, które powinny być zoptymalizowane pod SEO. Po wykonaniu takich zabiegów należy zabrać się za linkbuilding, przez co rozumiemy pozyskiwanie wartościowych linków. To wszystko pozwala na zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Jest to o tyle istotne, że wiele statystyk i badań potwierdza, że użytkownicy Internetu w głównej mierze skupiają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania pod daną frazą kluczową. W związku z tym sukcesem pozycjonowanie będzie tylko wtedy, kiedy to witryna znajdzie się w TOP 10 wyników.
Pozycjonowanie ma też tę zaletę, że jest zabiegiem o dużej rentowności. Dlatego też uzyskanie bardzo dobrych rezultatów możliwe jest przy zachowaniu optymalnych kosztów kampanii. Jak wygląda dobrze przeprowadzona kampania pozycjonowania SEO dla stron niemieckich (innych również)?
Sprowadzić można to do kilku elementów, a więc:
* analiza potrzeb klienta – to kluczowy i pierwszy element takich kampanii, który miejsce ma jeszcze przed ich rozpoczęciem; określa cele kampanii marketingowej, potrzeby klienta i potrzeby grupy docelowej
* analiza konkurencji – monitoring oraz analiza i identyfikacja potencjalnych konkurentów; pomaga w wyborze najbardziej efektywnego kierunku kampanii SEO
* dobór fraz kluczowych – sukces pozycjonowania zależny jest też od słów kluczowych oraz analizy konkurencji pod tym kątem; na tym etapie przygotowywana jest lista słów i wyrażeń kluczowych, na które pozycjonowana będzie witryna
* optymalizacja strony – ten etap to poprawa indeksacji oraz widoczności strony; jest to aspekt techniczny zabiegu pozycjonowania SEO
* linkbuilding – realizacja strategii przez pozyskiwanie wartościowych linków; pochodzą one z artykułów sponsorowanych, tekstów na blogach, opisów w katalogach, marketingu szeptanego itp
* monitoring – strategia pozycjonowania stron w Niemczech musi być również na bieżąco monitorowana, aby reagować na trendy czy osiągnięte wyniki
Pamiętać przy tym trzeba, że pozycjonowanie stron w Niemczech jest procesem długofalowym, który od razu nie zapewni znakomitych wyników. Pozycja strony poprawiana jest na bieżąco. Ogromną korzyścią jest fakt, że na wysokich pozycjach utrzymuje się ona jeszcze na długo po zakończeniu takich działań, choć dla większej efektywności, powinny one być regularne.
Google AdWords ( Google ADS) w Niemczech
Nieco inaczej wygląda to w przypadku Google AdWords. W tym przypadku mamy do czynienia z systemem reklamowym, który bazuje na wyświetlaniu linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Google, ale też sieci partnerskiej Google AdSense. Są to reklamy płatne, które oferują model rozliczenia CPC/CPM (za kliknięcie/wyświetlenie/liczbę odsłon).
Co jest największą zaletą takich kampanii Google Ads na rynek niemiecki? Przede wszystkim do potencjalnego grona odbiorców można tu dotrzeć natychmiast, bez konieczności optymalizacji strony czy analizy konkurencji. Strona w sponsorowanych wynikach wyszukiwania pojawia się niemal natychmiast, bez budowania wysokiej pozycji w Google. Kampania zaczyna przynosić efekty w chwili jej uruchomienia. Reklamy są wyświetlane w wynikach wyszukiwania na podstawie listy słów kluczowych, przez co są one widoczne tylko tym klientom, którzy są zainteresowani konkretnym produktem lub usługą. Płatność za reklamę pobierana jest natomiast dopiero w momencie wykonania pożądanej akcji, najczęściej jest to kliknięcie w reklamę. Jednocześnie warto wspomnieć o tym, że Google AdWords ma system remarketingowy, który jest kluczowym elementem strategii marketingowych.
Przy kampaniach w Google Ads warto zainteresować się również reklamą w sieci partnerskiej, gdzie znajduje się przeszło dwa miliony stron i ponad pół miliona różnych aplikacji. To szansa na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów, przy wyborze optymalnej dystrybucji przekazu. Reklamy mogą być tekstowe, ale też mieć formę banerów czy aplikacji.
Jako że bardzo popularny jest dziś content wideo, skuteczna jest też reklama w formie krótkiego filmu marketingowego. Zwłaszcza że za jego pominięcie opłata nie jest pobierana. Reklamodawca płaci tylko wtedy, kiedy film reklamowy zostanie odtworzony w całości. W przypadku urządzeń mobilnych efektywne są natomiast reklamy na aplikacje na iOS lub Androida.
Dobrze przygotowana i zoptymalizowana reklama Google Ads, to ciekawe rozwiązanie marketingowe, które pozwala na dotarcie do potencjalnych odbiorców, a przy tym skłania ich do zakupu czy innej akcji. Jednocześnie pomaga w budowie bazy kontaktów.